Week 1

19 februari 2019 - Tanji, Gambia

Hey allemaal! Hier weer even een update over mijn eerste week in Gambia.

Dinsdagnacht kwam ik aan op het vliegveld in Gambia, hier stonden Petra en Alhagdi op mij te wachten, Petra en Alhagdi zijn van de stichting Future for Young people en Alhagdi is ook de eigenaar van het compound waar ik verblijf. Na een halfuurtje rijden kwamen we aan op de compound. Het stuk wat we reden was erg donker, en de wegen waren niet geweldig. Vooral toen we het dorpje Tanji in reden waar ik verblijf, daar zijn alle wegen van zand en zitten grote gaten in de weg. Het was natuurlijk midden in de nacht dus er was verder niemand meer wakker. Petra liet me mijn kamer zien en de volgende dag zou ze me verder alles van de compound laten zien. Na een kort nachtje slapen werd ik wakker en ging ik maar eens even buiten kijken, daar zaten nog twee Nederlandse jongens. Die zaten hier al een week met ong. 20 jongens de veva groep vanuit Nieuwegein en bleven nog een week. Na een tijdje buiten te hebben geklets met die jongens kwam Petra ook naar buiten, 's avonds had ik afgesproken dat ik samen met haar zou gaan ontbijten.

De eerste twee dagen ben ik vooral veel met Petra geweest, zij heeft me meegenomen om een beetje het dorpje een beetje te leren kennen. Ik vond het best heftig om te zien allemaal. Gezinnen met veel kinderen die maar leven in een heel klein 'huisje'. Ze hebben niet veel, maar toch zijn ze erg gelukkig met wat ze hebben. Ze weten niet beter en dat vind ik echt wel heel mooi om te zien. De kindjes die je tegenkomt op straat roepen steeds naar je en willen je een handje geven.

Op die dag hebben we ook mijn euro geld omgewisseld naar Dalasi. 1 euro is ongeveer 55 Dalasi. Daarna hebben we een Gambiaanse simkaartje gehaald voor in mijn telefoon.

De eerste dag ben ik ook samen met Petra naar 1 van mijn stageplekken geweest, het Bendula project. Dit is een klasje met gehandicapte kinderen. Hier ga ik de maandag en vrijdag stagelopen. De tweede dag ben ik met Petra naar mijn andere stageplek geweest, the Tanji Life Nursery school. Dat is hier in Tanji eigenlijk wel 1 van de betere kleuterscholen. Hier heb ik me voorgesteld aan allemaal mensen die daar werken. Op deze school zijn 6 klassen, met kinderen van ong. 3 tot 8 jaar. Op deze school ga ik de dinsdag, woensdag en donderdag stage lopen.

De eerste week heb ik nog geen stage gelopen, eerst was het vooral een beetje wennen en kennismaken met iedereen. Deze week ga ik voor het eerst stagelopen, dit vind ik wel echt heel spannend, maar heb er wel vertrouwen in dat dat goed gaat komen!

De veva groep is vandaag weer vertrokken naar Nederland. Nu ben ik nog alleen over met een ander meisje, Fleur. Zij doet hier tandartsassistente en loopt dus ook stage, zij is hier nog tot half april.

Zaterdag zijn we met de hele groep uit geweest in Senegambia. Dat is meer het toeristen gedeelte van Gambia. Hier is de strip, met allemaal eettentjes en uitgaansgelegenheden. Dat is ongeveer 20 minuutjes rijden vanaf Tanji.

Foto's en video's voeg ik later toe wanneer ik wifi heb!

Liefs

1. Harma:
    21 februari 2019
    Volop beweging dus! Hele andere wereld! We blijven je volgen
  2. Anne en marita.:
    24 februari 2019
    sukses demi, we volgen jou en de groeten van anne en marita .