Laatste paar weekjes zijn aangebroken

2 mei 2019 - Tanji, Gambia

Daar ben ik weer, zoals ik jullie in mijn vorige blog liet weten was het vanaf 12 april Easterbreak hier in Gambia. Hierdoor had ik dus geen stage. Er waren wel activiteiten voor de kinderen uit Tanji bij Franco Inn. Hier zou ik vanaf maandag 15 april gaan helpen, alleen Fleur vertrok die maandag. Samen met nog een andere jongen heb ik haar naar het vliegveld gebracht. Het is nooit makkelijk om afscheid te nemen, vooral als je 10 weken lang hier van alles met zijn tweeën hebt meegemaakt. Dat vormt wel een bepaalde band die je nooit vergeet. Het afscheid was dus best wel even moeilijk.

Toen ik weer kwam van het vliegveld, nog geen 2 uur later ongeveer kwam het nieuwe meisje alweer aan op onze compound, Kim. Kim is net zo oud als mij en komt vrijwilligers werk doen bij Bendula voor 5 weken. Ook zou Kim gaan helpen tijdens de Easterbreak met de activiteiten bij Franco Inn. Dinsdag ben ik dus samen met haar hier heen gegaan. Hier ontmoette we ook Cobi, een Nederlandse vrouw die die activiteiten organiseerde. Met de kinderactiviteiten was het elke dag weer een verrassing hoeveel kinderen er zouden komen. De ene dag konden dit er 20 zijn maar de andere dag konden dit er ook wel 40 zijn. De kinderen verschillen ontzettend van leeftijd, ze waren tussen de 3 en 14 ongeveer en ze spreken ook niet zo goed de Engelse taal, dus is het moeilijk te communiceren. Hierdoor was het soms erg chaotisch. De activiteiten waren iedere dag van 10 tot ongeveer 1 uur.

Vrijdags was ook het moment aangebroken dat de jongens van go for africa vertrokken richting Nederland. Weer een afscheids moment 😔 Blijft toch moeilijk afscheid nemen. Zonder de jongens op de compound was het erg stil. Dus zeker wel even wennen.

Dinsdags ben ik samen met Kim de hele dag naar een hotel geweest in Bakau. Dit is ongeveer drie kwartier rijden vanaf Tanji. Kim en ik mogen gelukkig sinds een paar dagen een auto van Alhagie gebruiken, dus zijn we niet met afhankelijk van taxi's of andere mensen maar kunnen we gewoon onze gang gaan. Bij dat hotel hebben we lekker de hele middag aan het zwembad gelegen.

Terwijl wij in het hotel waren kwam op onze compound een nieuwe vrouw aan. Jannette, van 48 die voor de tweede keer vrijwilligerswerk kwam doen in Tanji. Jannette is in Nederland boerin, dus erg leuk dat ik dan toch een beetje over Drenthe en het platteland ook kan praten want zij kent dat wel 😛

Zaterdag 27 april was het natuurlijk Koningsdag in Nederland, hier in Gambia was ook een soort Nederlandse vrijmarkt, georganiseerd door Nederlanders. Hier ben ik samen met Jannette en Kim even heen geweest, het stelde alleen niet zoveel voor, een paar kraampjes en wat activiteiten voor de kinderen. Hier zijn we ongeveer een uurtje geweest en daarna zijn we nog even doorgereden naar Bakau, hier was namelijk een craftmarket. Een paar kraampjes met allemaal Afrikaanse souvenirs. Hier hebben we best wel lang rondgelopen. Erg leuk!

Eerder die week had ik Cobi weer gezien en die had haar haar laten doen door een vriendin van haar, ik vond dit super gaaf en zat er al langere tijd over na te denken om het te laten doen. Via Cobi heb ik toen het nummer gevraagd van haar vriendin en haar gevraagd of ze mijn haar ook zou willen doen. Dit wou ze, met haar had ik afgesproken dat ik zondags naar haar toe zou komen in Serekunda.

Zondags ben ik samen met Kim om 8 uur 's ochtends vertrokken vanaf de compound. Het was ongeveer drie kwartier rijden, toen we er bijna waren belde ik het meisje, Jarrie, en zij kwam ons even tegemoet lopen want wij wisten niet waar haar compound was. Eerste is ze met ons naar de Serekundamarkt geweest, hier moesten we namelijk eerste nog 'nep haar' halen, want dat word in mijn haar gevlochten. Nadat we dit hadden gevonden gingen we terug naar haar compound. Kim zette Jarrie en mij af en ging zelf naar een vriend die daar niet heel ver vandaan woonde.

Eerst heb ik samen met Jarrie een kopje thee gedronken en ondertussen borstelde zij het nep haar even uit en verdeelde ze in plukken. Rond half 10 mocht ik op de stoel gaan zitten en begon ze met mijn haar.                              Rond half 2 kwam Kim mij weer ophalen, want toen waren Jarrie en een vriendin van haar die ondertussen was komen helpen, bijna klaar. 2 uur was het dan zover, toen mocht ik in de spiegel kijken, want het was klaar. Eerst moest ik natuurlijk wel even wennen. Maar ik vond het wel echt super gaaf!! Ik zal er wat foto's van toevoegen.

Gisteren ben ik samen met Jannette en Kim naar een gezin geweest die Kim al 11 jaar kent. Kim komt namelijk al bijna 11 jaar lang elk jaar in Gambia en kent een Gambiaans gezin waar ze elk jaar een zak rijst aan geven van 50 kilo. Nu ging Kim dit dus alleen doen en gingen Jannette en ik mee. Wij waren namelijk wel heel erg benieuwd naar dat gezin. We hadden afgesproken dat we er rond 3 uur waren. We hadden het stel al een keer eerder ontmoet. Bax en Fatima heten ze. Toen we aankwamen op de compound werden we ontzettend leuk ontvangen door iedereen, er wonen 23 mensen, maar niet iedereen was er. Eerst hebben we even meegekeken met Fatima hoe zij onze lunch aan het voorbereiden was. We aten namelijk een Gambiaans gerecht, chicken benachin. Rond 4 uur was de lunch ongeveer klaar, de vrouwen zaten apart van de mannen rond een grote schaal. We aten natuurlijk met onze handen, dit was wel even wennen, maar er werd ons heel lief uitgelegd hoe we het moesten doen en soms kregen we een bolletje rijst van 1 van de vrouwen in onze handen gedrukt. Het was zeker weten 1 en al gesmeer, maar het was wel erg leuk om dat een keer mee te maken en te doen! Na de lunch hebben we natuurlijk onze handen gewassen en zijn we daar nog gebleven tot half 6. Bax en Fatima waren erg dankbaar dat wij bij hun op de compound langs waren gekomen. Het zijn echt ontzettend lieve mensen, die ik zeker weten als het lukt ooit nog eens zou willen bezoeken!!

Kortom, ik heb dus een hele leuke Easterbreak gehad!! En vanaf deze week weer hard aan de bak met stage lopen! Nog 3 weekjes en dan zit mijn tijd hier erop, voor die tijd zal ik zeker nog een blog gaan plaatsten hoe ik mijn laatste weekjes hier heb beleefd ❤️

Heel veel liefs 🇬🇲

1. Roelie:
    2 mei 2019
    Hey Meissie
    Leuk weer te lezen wat je zoal mee maakt. Prachtig mooi bos haar heb je. Ziet er gaaf uit.
    Wens je nog veel plezier daar. Geniet ervan. Dikke knuffel.
  2. Harma:
    4 mei 2019
    Hoi Demi,weer met plezier je verslag gelezen. Je had ,zoals ik begrijp ,ook een soort van vakantie. Krijgen de kinderen ook gewoon onderwijs? Nog paar weekjes dus en dan weer naar ons koude kikkerland. Nu maar 10 gr en hagel en natte sneeuw. Nog fijne dagen en tot gauw. Gr Jan en Harma
  3. Harma:
    Hoi
  4. Harma:
    4 mei 2019
    Hoi Demi. Ging iets niet goed! We hebben je verslag weer met belangstelling gelezen. Je had zoals ik lees ook vakantie ? Wat een apart kapsel heb je! Af en toe ook wel lekker dat je naar een hotel kunt zeker. Gaan de kinderen ook gewoon naar school? Of hadden ze ook vrij? We horen het als je terug bent? Nog fijne tijd ! Gr Jan en Harma
  5. Willem sijbring:
    hoi lieve Demi,
    we zitten aan jou te denken, de laatste maand is ingegaan ,wij denken steeds vaker aan jou terugkomst, je houd je geweldig en we zijn heel trots op jou .

groetjes en xxx van opa/oma.
  6. Elly Braams:
    10 mei 2019
    Hallo Demi, leuk verslag om te lezen wat je zoal doet/beleefd!
    Begint je hoofdhuid niet te kriebelen van het ingevlochten haar? Nog veel plezier en veel succes met/in de laatste weekjes.
    Gr vanuit Gasselte, Harry en Elly. Doeg!
  7. Evelyne Blok:
    11 mei 2019
    Hé meiske, wat leuk dat ik je reisblog heb gevonden en om te lezen! Nog even en dan zit het er voor jou ook weer op.
    Ga je zien op de reünie in juni. Liefs en groetjes van je gambiaanse moeder, Evelyne
  8. Coba Boer:
    20 mei 2019
    Hallo Demi
    Je stage zit er bijna op. We hebben genoten van jou mooie verhalen. Erg mooi om te lezen hoe het daar allemaal gaat , en dat je het daar ontzettend naar je zin hebt gehad is helemaal geweldig natuurlijk. We zijn wel heel blij dat je snel weer naar huis komt. We hebben je erg gemist.
    Wij wensen jou een goede terugreis en hopen je snel weer te zien.
    Dikke kus en knuffel .
    Coba
  9. Willem sijbring:
    20 mei 2019
    hoi demi . opa en oma hebben van jou verhalen genoten , maar zijn blij dat je nu spoedig naar huis komt , je stage zit er op ,we kijken er naar uit om je weer te zien.
    groetjes en kusje van oma -opa