Laatste twee weken πŸ‘πŸ˜”

22 mei 2019 - Tanji, Gambia

Lieve allemaal,

Hier nog even mijn laatste update van The Gambia.

Zondag 13 mei vertrok Alhagie, de eigenaar van de compound weer richting Nederland. Maandags vertrok ook het meisje die altijd voor iedereen kookt, richting huis, Senegal. Dinsdag was het ook tijd voor Kim om te gaan, die bleef nog wel 2 weken in Senegambia dus die ging ik nog wel weer zien. Maar hierdoor bleef ik wel als enige 'gast' nog over op de compound, gelukkig nog wel samen met Houwa en haar zusje en zoontje, Mohammed en Yankouba. Dus helemaal alleen ben ik gelukkig niet.Β

Sinds ongeveer begin mei is het ook hier de ramadan, ik was erg benieuwd in hoeverre ik daar iets van zou merken met stage en gewoon overdag op de compound. Nou, op stage merk ik daar zeker wel iets van. Houwa en mr. Darboi zitten allebei de hele dag lui op een stoel en ook een paar van de kinderen die vasten liggen met hun hoofd op tafel. Een erg dode boel dus wel πŸ˜… Gelukkig zijn er nog wel een paar kinderen die niet vasten, dus die vermaak ik dan wel. Ook loopt het kindje van Houwa het hele klaslokaal rond dus daar loop ik ook achteraan te vangen haha. Gelukkig vind ik dat totaal niet erg, aangezien hij meer in de doelgroep valt waar ik mee wou werken.Β

Op de compound merk ik op zich niet ontzettend veel verschil, behalve dat het overdag best stil is. Iedereen doet dan erg rustig aan. Sinds ik nu alleen nog over ben eet ik nu ook met de lokale mensen hier gewoon mee. Op de grond met zijn allen rond een schaal. In de ramadan eten ze veel luxer dan normaal, patat met salade, spaghetti, rijst met kip. Allemaal erg lekker! Rijst eet ik met een lepel, maar de rest eet ik allemaal met mijn handen, lekker Afrikaans dus 😊

Verder heb ik deze laatste twee weken eigenlijk niet zo heel veel gedaan.. voor school bezig geweest en nog wat middagen naar het strand geweest. Voor de rest ben ik vooral gewoon gezellig met Jainaba en Alhagie (zusje en zoontje Houwa, 10 en 1) aan het spelen en tv kijken op de compound. Houwa gaat namelijk iedere middag nog naar school om te studeren, dus dan past Jainaba op Alhagie. Maar eigenlijk kijkt ze soms meer tv en loop ik achter Alhagie aan, ook dit vind ik gelukkig helemaal niet erg 😊

Vandaag alweer mijn laatste stage dag en dan beginnen met alles inpakken en opruimen. Morgenavond rond elf uur vertrek ik hier van de compound richting het vliegveld. Om 02:10 Gambiaanse tijd vlieg ik richting Casablanca, hier overstappen en daarna verder richting Brussel. Hier zal ik ongeveer rond 11:40 landen.Β

Het is ontzettend dubbel om hier weg te gaan na 3,5 maand. Ik heb hier echt zo'n leuke tijd gehad! Het voelt echt als thuis en de mensen hier gaan echt met je om alsof je er altijd al bent, alsof je familie bent. Ik ga iedereen hier echt zo erg missen, terwijl ik dit schrijf krijg ik ook wel een beetje natte ogen πŸ™ˆ

Tuurlijk ben ik ook heel blij om weer naar huis te gaan, om mijn lieve familie en vrienden weer te zien!! ❀️

Dit was mijn laatste berichtje vanuit het geweldige Gambia! Ik zal jullie zeker nog even laten weten als ik veilig weer thuis ben! Dankjewel in ieder geval alvast voor het lezen van mijn verhalen en voor alle lieve reacties die ik heb gehad van iedereen, erg leuk en lief om te zien hoe iedereen met mij meeleeft! 😘

Heel veel liefs en tot snel!Β

1. Inge:
    22 mei 2019
    Leuk om je gevolgd te hebben, weer een prachtige ervaring er bij! Goede reis en tot gauw.
  2. R Hagting:
    22 mei 2019
    Fijn Demi dat je een leuke en leerzame tijd hebt gehad.
    We vonden het altijd leuk om je verblijf en bezigheden te volgen!
    Een hele goede reis terug.
    Groeten van Hennie en Roelof
  3. Kim:
    22 mei 2019
    Fijne terugreis! En tot snel!
  4. Monique Klein:
    23 mei 2019
    Hoi Demi! Wat is het voorbij gevlogen zeg. Ik vond het leuk om allemaal te lezen en ik ben super trots op je!! Alvast een goede terug reis.πŸ™‹β€β™€οΈ