Wat meegemaakt en gedaan tot nu

11 april 2019 - Tanji, Gambia

Lieve allemaal, ten eerste sorry voor het zolang niks hebben geplaatst op mijn blog! Ik maak ontzettend veel mee, alleen vind het erg lastig om het om te zetten in een verhaal voor jullie.

De tijd vliegt voorbij hier, ik ben alweer op de helft van mijn verblijf hier en nog steeds heb ik het hier ontzettend naar mijn zin, ik ontmoet ontzettend lieve en leuke mensen en doe hier ook ontzettend veel leuke dingen!

Zoals jullie weten ben ik hier in Tanji aan het stage lopen op een nurseryschool en bij het Bendula project (het klasje met gehandicapte kindjes). Dit doe ik nu natuurlijk al een poosje alleen ik ging met steeds minder plezier naar de nurseryschool. De reden hiervan is toch wel omdat ik daar voor een klas met 38 kinderen sta en ik die les moet geven terwijl ik hier helemaal niet de opleiding voor doe. Ik wil activiteiten met kinderen doen en niet echt les geven. Nu heb ik samen met Petra (van de organisatie travel2connect) overlegd dat ik ga stoppen bij de nurseryschool en gewoon 5 dagen in de week bij Bendula ga stage lopen. Hier vind ik het namelijk wel heel erg leuk! Dat is namelijk maar een klein klasje en sommige kinderen hebben wel de potentie om over een tijdje door te stromen naar het gewone onderwijs, alleen dan moeten ze wel nu in het klasje al een hoger niveau krijgen. Op dit moment is het namelijk zo dat alle kinderen activiteiten en les krijgen op het niveau van het kindje met het laagste niveau. Dus voor sommige kinderen is dit veel te makkelijk. Nu is mijn plan om met een aantal kinderen die wel moeilijkere dingen kunnen apart te gaan zitten en in een schriftje ze te leren schrijven en lezen. Als ik dit kan gaan doen heb ik dus ook echt een doel en dat maakt het voor mij ook uitdagender. Dat is dus mijn plan voor de komende tijd dat ik hier nog ben.

Verder heb ik hier natuurlijk nog allemaal andere dingen gedaan, 3 weken geleden heb ik samen met Fleur een workshop sandpainting gedaan. Dit was bij Franco op de compound, dat is ongeveer een kwartiertje lopen vanaf Alhagie zijn compound. We wisten allebei niet zo goed wat we moesten verwachten, maar het leek ons wel heel leuk. Uiteindelijk was het nog best wel heel moeilijk, eerst moesten we op een plankje ons eigen ontwerp schetsen, daarna bracht je per kleur zand wat je wou een lijm laag aan en daar bovenop deed je de kleur zand die je wou, dan liet je dat weer drogen en ging je daarna verder met de volgende kleur zand wat je wou. Het was erg leuk om een keer te doen, maar het was maar goed dat er een man bij was die dat al veel vaker had gedaan anders was het niks geworden. Nu vind ik het eindresultaat wel heel mooi geworden!

In mijn vorige blog had ik jullie ook verteld over Blondy en Evelyne, dit waren de twee vrouwen die ongeveer tegelijk met go forward africa hier aan kwamen en die verbleven ook op de compound waar ik verblijf. Ik ben ontzettend veel met hun opgetrokken! Bijna elke middag na stage zijn we met zijn drietjes naar het strand geweest, naar Kebs Smiling Place, een klein strandje waar we heel vaak maar met zijn drieën waren. Dat strandje is van een man genaamd Kebba, een schat van een man die altijd weer blij was met onze komst!! Hij is totaal niet op geld uit maar gaf ons nou juist zo dingen gratis mee, we kregen van hem bijv. bamboe crème, dit is een heerlijke crème die je voor je hele lichaam kan gebruiken, alleen stinkt het ontzettend! Hier in Gambia gebruikt bijna iedereen bamboe crème, mensen smeren het op hun lichaam, maar smeren het ook in hun haren. Het is overal goed voor blijkbaar. Helaas bleven Blondy en Evelyne allebei maar een maand, in de maand dat ze hier waren zijn ze voor mij en Fleur als onze 2 Gambiaanse moeders geweest! Eerst ging Blondy naar huis, twee weken geleden, altijd n moeilijk momentje afscheid nemen. Evelyne bleef toen nog anderhalve week, eerst nog een week bij ons op de compound, maar haar laatste week ging ze nog met een vriendin, die over kwam vliegen vanuit Nederland, naar het Senegambia Hotel in Senegambia. Een ontzettend mooi hotel, en een hotel met warme douches (bij ons op de compound kun je namelijk alleen maar koud douchen). Fleur en ik hadden dus al wel even overlegd dat we nog even een dagje bij hun langs gingen om daar warm te douchen en daarna gezellig met zijn viertjes uiteten zouden gaan. Dit deden we de laatste dag van Evelyne haar verblijf daar. Het was ontzettend gezellig en we hebben heerlijk gedoucht en gegeten 😍 Natuurlijk was er ook weer het moment van afscheid nemen, dit was net zoals bij Blondy ook wel weer even moeilijk! Maar we hebben afgesproken dat we met zijn viertjes in Nederland zeker nog een reünie gaan houden, zo snel mogelijk wanneer ik weer in Nederland ben, want ik blijf als laatste over 😅 Fleur vertrekt namelijk 15 april al en de jongens van go for africa bij ons op de compound die vertrekken ook allemaal al rond 20 april. Gelukkig komt er 15 april ook weer een nieuw meisje van mijn leeftijd hier op de compound, Kim, ik heb al wel even via Whatsapp contact met haar gehad. Zij blijft hier 6 weken en gaat hetzelfde doen als mij, ook bij het Bendula project werken en daar omheen nog activiteiten doen met de kindjes uit Tanji.

Maandag was ik vrij van stage en toen ben ik weer een dagje met Fleur mee geweest op de tandarts bus. De vorige keer was ik namelijk mee naar de vaste praktijk en dit was toch nog weer anders. Ze is deze week op een hele grote school en daar was een lerares die haar haar wel wou in vlechten, ik wou dit ook graag dus eigenlijk was dit de grootste reden waarom ik meeging, helaas was het zo dat toen ze met Fleur der haar bezig was ze niet zo lekker werd dus het niet meer lukte om mijn haar te doen. De tandarts kwam toen met het idee; mijn vrouw kan dat ook wel, zij kan dat zo wel bij je doen. Dus wij op de terugweg mee met de tandarts naar zijn compound, en jahoor die vrouw wou dat wel even doen. Nou, het duurde niet maar even 😅 zeker twee uur, een zeer lichaam en zeer hoofd verder zat het er eindelijk in, ontzettend knap! Maar moet wel eerlijk toegeven dat ik het me toch niet zo mooi vond staan, dus ik heb het er de twee dagen dat ik ziek was in gehad en daarna heb ik het er weer uitgehaald. Nu ben ik trouwens weer helemaal opgeknapt hoor 😇

Vanaf morgen is het hier 2 weken Easterbreak, dus dan zijn de scholen dicht, maar dan zijn er hier in Tanji nog activiteiten voor de kinderen uit Tanji, waarbij wij mogen helpen! Dus ik ga me vast weer niet vervelen de komende tijd!

Dit was weer de update vanuit het mooie Tanji ❤️🇬🇲

Liefs!!

1. Harma:
    11 april 2019
    Hoi.Je hebt het helemaal goed gemaakt met je verslag . Tjonge tjonge wat een ervaringen ! We vervelend als je weer afscheid moet nemen van mensen waar je net een band mee hebt. En..... Wat kan een warme douche lekker zijn he'. Wat ziet het er steeds lekker warm uit. Hier nu 7.5 gr met stevige wind, koud joh. Ik kan me voorstellen dat wat je nu doet beter bij je past. Geniet nog maar lekker. En tot volgende keer! Groetjes Jan en Harma
  2. Pietje:
    12 april 2019
    Hallo Demi,ik heb weer erg genoten van je stage verslag.Meid wat maak je wat mee en wat leer je veel leuke andere mensen kennen en dan heb ik het nog niet eens over het mooie weer! Geniet van alles wat nog gaat komen en ik verheug mij alweer op je volgende verslag.Groet en kus. Pietje