Week 3+4

14 maart 2019 - Tanji, Gambia

Na een rustige week alleen met Fleur op de compound was het vorige week zover, de Go for Africa groep kwam aan. Vanuit Nederland waren ze drie weken onderweg geweest met 31 auto's richting Gambia. In totaal waren ze met 66 mensen, 4 jongens daarvan slapen bij ons op de compound. Deze groep blijft hier tot ongeveer 18 april.

Het ontvangst van de groep was een groot gebeuren, het hele dorpje kwam bij elkaar bij Kaïro Garden, een compound dicht bij waar ik zit, om de jongens met open armen te ontvangen. Ze kwamen aan rond 4 uur, met een fanfare band voorop. Het was ontzettend leuk om dat mee te maken, nadat de jongens een speech hadden gekregen, gingen we met zijn allen lunchen bij Kaïro Garden. Het was heerlijk! Rond 6 uur zijn Fleur en ik weer richting onze compound gelopen.

Maandag is altijd de dag dat ik samen met Houwa op huisbezoek ga bij twee gehandicapte meisjes. Vrijdags was er ook nog een andere Nederlandse vrouw aangekomen die hier ook vrijwilligerswerk komt doen, ook bij het Bendula Project. Zij ging dus ook mee op huisbezoek. Het 1e meisje waar we heen gingen had ik zelf ook nog niet eerder gezien dus wist nog niet wat ik moest verwachten. Het was een meisje van 16, ze kan niet lopen en praten, maar wat ze precies heeft weet ik niet. We zijn daar een half uurtje ongeveer geweest, ze zat op de grond en hebben samen met haar met een bal over gerold. Dit vond ze zo leuk, het was zo'n blij meisje! Zo leuk om te zien, er word ook erg goed voor haar gezorgd, dus dat is altijd heel fijn om te zien!

Toen we ook bij het 2e meisje waren geweest liepen we weer met zijn 3en richting de compound, onderweg begon Houwa over een naamceremonie voor een baby dicht bij onze compound. Hier in Gambia is het namelijk zo dat wanneer een baby'tje geboren wordt, de moeder en de baby een week binnen moeten blijven, de baby heeft ook in die week nog geen naam. Na een week wordt er een naamceremonie georganiseerd en hierbij mogen de moeder en de baby zich voor het eerst laten zien en krijgt de baby ook een naam. Houwa was hiervoor uitgenodigd en vroeg of wij daarmee heen wouden. Dit hebben wij dus gedaan, het was echt super leuk om een keer mee te maken! Er waren bijna alleen maar vrouwen, ontzettend mooi aangekleed, de mannen de er waren stonden tweede rang. Er was een zangeres en veel eten. Na een tijdje te hebben gezeten, hoopten we dan eindelijk het baby'tje te zien. We vroegen aan iemand of we de baby konden zien. We werden mee een donker kamertje in genomen waar oma met haar kleinzoon op de arm zat. Wat een ontzettend mooi baby'tje! Het was maar even of ik kreeg hem al in mijn armen gedrukt, dit vond ik natuurlijk helemaal niet erg! Een kamertje ernaast werd zijn moeder helemaal klaargemaakt om zich te laten zien samen met haar zoon. Nadat we het kindje hadden gezien, zijn wij weer richting onze compound gegaan want het was etenstijd.

Woensdag was er een bruiloft op Kaïro Garden, hier gingen ook mensen van onze compound heen en vroegen of we daar mee heen wouden, tuurlijk wouden wij dat! Een Zwitserse vrouw ging trouwen met een Gambiaanse man. Het was een groot feest. Er was een soort spectaculair toneelstuk. Het is niet echt uit te leggen wat er was. Hier zal ik dus wel een filmpje van plaatsen.

Verder heb ik die week natuurlijk ook stage gelopen op de kleuterschool. Dit was erg leuk maar ook erg vermoeiend. De kinderen zijn erg lief, maar echt ontzettend ondeugend, wanneer de lerares in de klas is zijn ze allemaal netjes en zitten ze redelijk stil, maar zodra de lerares even het lokaal uitloopt, vliegen de kinderen door de klas, worden er dingen gegooid, slaan ze elkaar. Ze willen nog niet echt naar mij luisteren, want ze zijn me nog erg aan het uitproberen, dus het is een echte uitdaging.

Zaterdagochtend ben ik samen met Evelyne en Blondy (twee andere vrijwilligers) naar de Serekundamarkt geweest, dit was erg leuk, maar ontzettend warm. De temperatuur loopt hier de laatste paar dagen steeds hoger op, wel rond de 40 graden. Op de markt heb ik nog wel een leuk enkelbandje gekocht met schelpjes.

Ook ben ik dit weekend samen met Fleur, Jasmijn en een deel van de jongens van Go for Africa op stap geweest naar Senegambia. Hier in de club is het best prettig om wat jongens om je heen te hebben die je kent, aangezien wij als meiden best veel 'lastig gevallen' worden hier door lokale jongens/mannen, is het wel fijn als er even een jongen die je kent je komt helpen. We zijn allebei de dagen uitgeweest, vrijdags en zaterdags, allebei de avonden waren we rond 5 uur weer thuis, dus dat toont wel aan dat het erg gezellig was!

Maandag was ik vrij van stage, Fleur en Jasmijn in eerste instantie ook maar die werden gebeld of ze mee wouden naar een school in Brikama met 4000 leerlingen om tandenborstels uit te delen. Ze vroegen of ik mee wou, dit leek me wel leuk aangezien ik anders maar alleen op de compound zou zitten. Samen met twee andere vrouwen die ik nog niet kende, maar Fleur en Jasmijn wel, dit waren namelijk twee vrouwen van de organisatie waarmee hun hier werken,reden we richting die school, wat daar ons te wachten stond lees je op het linkje hieronder. Dit is de Facebook pagina van Westland4gambia. Hier staat erg mooi op geschreven wat er gebeurde op die school!

Helaas ben ik nu al twee dagen niet naar stage geweest omdat ik steeds erg veel moet hoesten en door die hoest aanvallen moet ik dan weer overgeven. Gisteren ben ik wel even met Evelyne naar de apotheek geweest om daar wat tegen te halen, dus hebben we daar codeïnesiroop en strepsils gehaald. Ik hoop dus dat het hierdoor weer wat opknapt!

Dit was weer mijn update vanuit het ontzettend warme Tanji ❤️❤️

1. R Hagting:
    Hoi Demi,
    Wat maak je veel mee!
    Het is weer een indrukwekkend verhaal.
    Hoop dat het hoesten snel beter wordt.
    We kijken uit naar je volgend verhaal.
    Groetjes van Hennie en Roelpf
  2. Inge:
    14 maart 2019
    Wat een ervaring Demi! Leuk om te lezen. Hopelijk ben je snel van je hoesten af!
  3. Harma:
    14 maart 2019
    We hebben weer met verbazing je verslag gelezen. Wat ben je in een andere wereld terecht gekomen . Wel zoals je het op t.v te zien krijgt. Waren dat Auto' s met hulpgoederen? Wat vervelend dat je moest hoesten. En wat een hitte! Nog heel veel plezier en pas goed op jezelf. Gr Jan en Harma
  4. Janet:
    15 maart 2019
    Heey Demi, leuk om de verslagen te lezen en wat vervelend dat je zoveel leuke dingen mag meemaken daar😜. Maar wat een ervaring, dat pakken ze je niet meer af.
    Geniet ervan👊🏼👊🏼
  5. Kornelis en Geertje:
    23 maart 2019
    Wat een belevenissen en ervaringen doe je op. Mooi om te lezen dat je het zo naar de zin hebt .Maar wat een warmte☀️😎 nog een goede tijd! groeten kornelis en geertje.
  6. Willem sijbring:
    26 maart 2019
    hallo demi, je krijgt de lieve groetjes van opa en oma , we blijven je lekker volgen , en kijken weer uit naar jou verdere belevenissen veel liefs en xxx van opa /oma